Mestis karsintasarja Palloseuran ja Kajaanin Hokin välillä oli edennyt kolmanteen otteluun. Palloseura lähti ensimmäisessä kotiottelussaan hakemaan avausvoittoaan ja sehän tuli ehjän suorituksen jälkeen numeroin 4-1.

Ottelun avausmaali syntyi ajassa 2:51, Santtu Rantanen syötti hienosti Samuel Zahradnikille jolla oli helppo homma laukoa kiekko puoliksi tyhjään Hokki maaliin, avausmaalin toinen syöttäjä oli Jere Ohtonen.

Palloseura pääsi heti perään ylivoimalle, mutta Hokki kesti Juuso Aaltosen rangaistuksen helposti. Erän lopulla Palloseuralla oli vielä toinenkin ylivoima, nyt yv oli ensimmäistä parempaa, mutta ei tuottanut tulosta joten avauserän jälkeinen tilanne oli 1-0.

Toisen erän alussa Palloseura joutui väärän vaihdon takia alivoimalle, muutama hyvä purku saatiin kunnes yksi purku jäi siniviivalle ja vieraat saivat toimitettua kiekon maalin eteen josta Iivari Säkkinen onnistui laukomaan tasoituksen ajassa 23:07. Molemmat pääsivät vuorollaan kokeilemaan ylivoimaa, mutta ilman tulosta.

Palloseura otti uudelleen johdon ajassa 35:07, Vertti Vuoksiala nousi hienosti keskelle maalipaikkaan ja laukoi kiekon ohi Kristian Tammisen, tilanne 2-1. Johtomaalin syöttivät Jere Ohtonen ja Thomas Moreno. Maalista ei menty eteenpäin kuin 21 sekuntia, kun Hokin Eetu-Santeri Koivunen otti kampituksesta erän toisen jäähynsä.

Palloseuran ylivoima toimi viimeinki, Otto Pasonen laukoi siniviivalta ja Juuso Fagerström ohjasi kiekon ohi Tammisen ajassa 35:52. Pasoselle kiekon toimitti Viljami Jokirinne. Erän lopulla Santtu Rantanen otti vielä kiinnipitämisjäähyn, mutta Palloseura kesti tämän toisessa erässä 12 kertaa torjuneen Alex Mäkelän johdolla, joten kolmanteen erään lähdettiin Palloseuran 3-1 johtoasemassa.

Kolmannessa erässä Palloseura pelasi viisaasti. Kiekkoa pidettiin hyvin ja puolustusalue tukittiin eikä Hokki saanut kunnon kiriä aikaiseksi. Alex Mäkelälle kertyi erässä 8 torjuntaa ja koko ottelussa yhteensä 24 torjuntaa. Hokki otti kolmisen minuuttia ennen loppua 21 kertaa Tammisen pois maaliltaan, Palloseura teki hyviä purkuja ja lopulta Tomi Palo sijoitti tyhjään maaliin numeroiksi 4-1 ajassa 58:24 Juuso Fagerströmin syötöstä.

Kuva: Kari Vahaniitty

Teksti: Timo Tukia