kuva:Kari Vahaniitty

Palloseura sai helmikuun viimeiseen kotiotteluunsa vastaansa RoKi Hockeyn Rovaniemeltä. Joukkueet olivat juuri viikko sitten kohdanneet Rovaniemellä, silloin RoKi oli parmempi jatkoajalla.

Palloseura sai vahvan alun ja meni 1-0 johtoon Paavo Tynin komealla laukauksella. Eetu Moberg taisteli kiekon joukkueelleen, Tyni haki kiekon kulmasta ajaen keskelle josta laukoi yläputken alle ajassa 2:47.

Palloseuran hyvä ote jatkui ja tulostakin syntyi ajassa 8:54. Mikko Lahtela toi kiekon hyökkäysalueelle syöttäen Valtteri Sunille joka jatkoi keskelle Santtu Hakaselle jonka rystyveto yllätti RoKi-vahti Elias Korpelan.

Avauserän toisella puoliskolla vieraat kuitenkin pääsivät peliin mukaan, ensin Elias Kaarela pääsi Zdenek Sedlakin hienosti syötöstä laukomaan numeroiksi 2-1 ajassa 11:21. Sama mies pääsi harmittoman näköisen tilanteen päätteeksi iskemään pelin tasoihin. Gabin Villen laukaus epäonnistui, mutta pomppi toiselle tolpalle josta Kaarela laukoi tasoituksen.

Edellisen maalista ehti kulua vain reilu puoliminuuttia ja Mikko Lahtela passittettiin kampituksesta jäähylle. RoKi ei tarvinnut kuin muutaman sekunnin siirtyäkseen 2-3 johtoon. Gabin Ville laukoi ja kiekko lipui Palloseuran maalilla pelanneen Eetu Niemisen alta pelattavaksi ja Nikita Dolgopyatov pääsi siirtämään sen lähietäisyydeltä maaliin.

Palloseuralla oli hieno tasoitus paikka toisen erän kahden minuutin kohdalla, kiekko pyöri todella lähellä ja lopulta Totte Moberg laukoi yli. RoKi lähti samantien vastaiskuun ja Dolgopyatov pääsi karkuun päättäen läpiajonsa komeaan harhautukseen ja RoKi johti 2-4 ajassa 22:05.

Palloseuralla oli useampikin pitkä pyöritysjakso toisessa erässä. Vihreäpaidat onnistuivat vaihtamaan lennossa ja vieraat olivat melko pahasti rummussa, mutta tulosta ei syntynyt. Laukauksien tarkkuudessa oli siis toivomisen varaa.

Aivan toisen erän lopulla vieraille oli jäähy tulossa ja Palloseura pelasi kuudella-viittä vastaan onnistuen vihdoin kavennuksessaan, Samui Virtanen laukoisiniviivalta ja Aleksi Karlsson ohjasi luukulta 3-4 kavennuksen ajassa 39:59. Maalin toinen syöttäjä oli Karri Forsblom.

Kolmannessa erässä Palloseura luonnollisesti haki tasoitusta, toki myös RoKi pääsi pariin otteeseen vaaralliseen vastaiskuun. Leevi Kannisto oli lähellä tasoitusmaalin tekoa viiden minuutin kohdalla.  Ottelun loppua kohden paine alkoi vieraiden päädyssä kasvaa. Palloseura pääsi ylivoimalle ajassa 56:21 Aleksi Kenttämaan kaadettua Veikka Kärjän. Ylivoima pyöri todella hyvin, tasoitusta ei vaan syntynyt vaikka esimerkiksi Miska Ronkainen pääsi kokeilemaan maalin kulmalta. Päävalmentaja Asko Rantanen kutsui Vihreän miehistön aikalisälle ajassa 58:20, samalla otettiin Eetu Nieminen vaihtopenkille ja ylimääräinen hyökkääjä kehiin. Paine jatkui, Valtteri Suni laukoi hyvästä paikasta yli, mutta tulihan se tasoitus sieltä kun tarpeeksi monta kertaa laukoo! Paavo Tyni laukoi ja Elias Korpela RoKi maalilla oli voimaton ajassa 59:30. Tasoitusmaalin syöttivät Santtu Hakanen ja Aleksi Karlsson. Ottelu siis eteni jatkoajalle numeroissa 4-4.

Jatkoajalla Palloseura piti enemmän kiekkoa mutta vedot menivät ohi. Ratkaisua ei syntynyt joten se piti hakea voittomaalikilpailusta.

Voittomaalikilpailussa Santtu Hakanen osui ensin ohittaen VL-kisaan maalille vaihdetun Vilho Heikkisen, Eetu Nieminen torjui Heikki Huttusen yrityksen, Mikko Lahtela vei Palloseuran 2-0 edelle ja kun  RoKista onnistui vain Zdenek Sedlak niin Palloseura pääsi juhlimaan pitkästä aikaa kotivoittoa!

Valmentaja Eemeli Parikka kommentoi mediaryhmälle seuraavaa: Vaiherikas peli. Varmasti innosti taas monet palaamaan halliin katsomaan. Hieno nousu ja upea katkaista kotipelien negatiivinen kierre. Nyt suunta ja kohti Keuruuta.

teksti: FPS Mediaryhmä/ Timppa